tisdag 30 juni 2009

17-30 juni

Ja som ni märker så har jag lagt på mig semesterfarten... så bloggen blir som sagt inte uppdaterad så ofta;)
Onsdags den 17:e så vaknade jag med slemmig hosta å allmän värk i kroppen, så ngn lunch hos Malin blev det inte för vår del:( Jag och Molly var uppe tidigt för att lite senare gå å lägga oss igen... vi vaknade vid lunch igen. A hade igång å måla våra fönsterlister ute, välbehövligt !! Jag var bättre efter tuppluren, A hade även varit iväg å skjutsat farmor till jobbet så han passade på att åka förbi apoteket; Strepsil, Bafucin och halstabletter så nu var jag preparerad att mota Olle i grind;) Jag hjälpte till att skrapa å tvätta resten av fönsterlisterna så A kunde måla på första lagret med grundfärg. Fint kommer det att bli:)
Molly fortsätter att busa, det är bra fart på henne. Hon gnisslar tänder så det riktigt skär i själen på mig... *ryser* Hon babblar på å det finns inte en lugn å tyst stund när hon är vaken;)

Torsdag var det tänkt att vi skulle fortsätta att måla men det blev inget med det... grått, trist å ösregn!! Så vi passade på att packa resväskorna, vi skulle åka till varberg å stanna i en vecka för att sen åka vidare på vår segling därifrån. Molly ska ju passas av farmor å farfar när vi är ute å seglar i två dagar:) Packningen tog sin lilla stund å när vi var klara med det å hade ätit lunch så packade vi bilen och for iväg. Vi var framme vis stugan under em så det blev mat till Molly med en gång och sen barnsäkra!! Gött att vara nere vid havet!! Farmor å farfar kom senare på kvällen men då sov lilla fröken för länge sen. Resesängen verkar accepteras utan större problem.

Fredag å midsommar!! Molly vaknade vid 6, pigg å alert å redo att gå upp... så det var bara att knata upp vilket medförde att resten av huset vaknade oxå;) Jag hämtade tidningen och det var lite kyligt att bara gå i linne men samtidigt uppfriskande. Efter frukost åkte vi till vbg där vi inhandlade de sista varorna som var slut, ja typ alla laktosfria produkter var barskrapade från hyllorna. Jag köpte lite blommor på torget för att göra en midsommarkrans till Molly å mig. När vi kom hem gick vi ut å plockade gräs och blåbärsris till kransarna och lite naturblommor, då passade det på att börja regna. Stora tunga regndroppar som var varma...riktigt sommarregn:) Tur var att det inte kom så mkt så vi blev knappt blöta. Jag började binda Mollys krans men fick avbryta för lite mat. Lunch med potatis å sill för alla utan mig som fick biffar ist... jag gillar ju inte sill:( Kransen tog sin lilla tid att göra men det gör ju det när man inte binder med tråd;)(ok fuskade med att fästa ihop gräset med inte mer... A började att binda ihop min krans å blev färdig på en halvtimma men sen använde han ju mer tråd än jag;) Vid fyra var det midsommarfirande vid Majvik, en midsommarstång var upprest under fm. Vi köpte lotter och vann en matgrill:) Molly fiskade i fiskdammen å fick en påse med spadar till sandlådan...Det blev dans runt midsommarstången å så hälsa på alla som varit nyfikna på lilla Molly, det var än å annan;) G-moster Anna-Lena busade med Molly så hon tjöt av skratt. Vi fick beröm för våra fina midsommarkransar av flera stycken, kända som okända...*ler nöjt* Molly fick mat så fort vi kom hem medan vi andra åt marängtårta med jordgubbar lite senare, Molly är galen i jordgubbar. Fröken grymtade missnöjt tills hon fick ett par gubbar å dem slukade hon snabbt... grädden var dock inte lika populär, inte på jordgubben iaf. Pyjamas å nattning, det tog sin lilla tid, en övertrött och överstimulerad tjej, men hon lugnade sig till slut å kom till ro. Hon verkar sova gott i resesängen för hon vaknar knappt ngt under kvällen, men sen kan det ju vara havsluften som suger musten ur en;)

Lördag. Molly vaknade kvart över 6, jag var väl hyfsat vaken så vi knatade upp. Min hosta sitter fortfarande i och jag börjar bli täppt i näsan oxå. Så utöver Strepsil, Bafucin, Fisherman´s friend så går jag på Sinova som är avsvällande.. ett helt apotek mao. Allt för att hålla sig frisk:p Molly fick sin frukost med en gång då de andra inte verkade komma upp med en gång, hon var hungrig och åt bra. Vi tar det lugnt om dagarna å njuter av det fina vädret, riktig greklandsvärme:) Molly sover bra på dagarna, längre stunder... kanske därför hon är pigg vid fyra å får tvingas att sövas till 6. Tidiga morgnar har sin fördel oxå, helt tyst lugnt å stillsamt runt omkring en.. jag njuter:)

Söndag å Loppisdags, GIF hade öppet idag ist för midsommarafton. Vi passade på att köpa ett par krukor från Rörstrand ur deras Tindraserie med varsin Gerbera i som en liten bröllopsdagsgåva, A:s föräldrar firade 30 år som gifta. Tidig em möttes vi upp på Frida´s där vi åt lunchbuffé som farmor bjöd på dagen till ära. Väl hemma blev det mer lek å bus;)

Resten av veckan har varit skön med bad i havet och även barnpoolen för Mollys del. Jag har solat och slappat med både böcker å korsord då och då. Molly har hållit igång oss alla fyra; klättrat i trappan, ätit blommor från gräsmattan (ngn ska ju hålla ogräset i schak :p), gåtränat, lekt, krävt jordgubbar... har aldrig sett henne gapa så stort!! Hon har börjat att äta allt bättre, vi är nästan uppe i en hel burk med mat var gång och så klämmer hon nästan en hel banan. Utöver det så får hon gurka i stavar och Falu rågruta som "snacks" , hon ratar majskrokarna allt mer. Våra dagliga promenader runt halvön har fått Molly att sova på fm och hållit igång min stackars kropp trots förkylning. Mollys fjärde tand har vuxit fram under veckan så nu har hon två tänder i över å underkäke. Nattningarna har varit besvärliga då det har varit varmt, ljust å tandsprickning på det utöver snorighet å hosta...å så har hon ju sovit bättre på dagarna. Ida, Åsa, Anna- och Lena och Tommy har varit över å busat med lilla fröken oxå.
På onsdagen åkte jag och Andreas själva till stan å shoppade kläder, tårtingredienser och lite nötter, frukt å godis inför vår segelbåtstur. Dyrt blev det, men mkt kläder till mig:) Skönt att få lite egentid för oss själva oxå. När vi kom tillbaka så verkade det som om Molly knappt märkt att vi varit borta. Jag påbörjade mitt tårtbak på kvällen, chokladmoussetårta:) Men min första mousse ville inte stelna så jag lät det vara över natten.
Tårtbaket flöt på mkt bättre på torsdagen, så det blev en tårta till slut. A och Farmor åkte till Borås en sväng, farmor skulle träffa sjukgymnast medan A skulle klippa gräs, betala räkningar med mera... Farfar fortsatte att bygga trädäck som han påbörjat under veckan. Skönt att förkylningen släppt nästan helt då vi ska segla under morgondagen..
Fredag vår dag för avfärd mor Segelbåtsturen... trodde att jag skulle ha det svårare att åka iväg men det gick ganska bra. Saknade Molly redan i bilen... Helgen gick bra, jag kunde slappna av trots att jag inte hade Molly med mig. Det blev en del öl å vin, å jag klarade det bra trots att jag inte drukit mer än ett glas öl på... typ 2 år!! Mkt tjöt blev det men tjata hål i huvet på andra är jag ju bra på annars oxå. Det blev en tur från Fiskebäckskil till Smögen och sen Väderöarna. Roligt att vara med å hissa segel och skura däck:) God mat å trevligt sällskap var inte fel heller, Tack för en underbar resa Madde å Franken!!! Vill ni se lite bilder från vår resa har jag lagt upp en massa på Facebook. När vi kom hem på Söndagen så såg Molly lite förvånad ut med verkade inte fatta att vi varit borta... Helgen hade gått bra, fröken hade t o m sovit längre på morgnarna och natten mellan lör-sönd sov hon 10 timmar i sträck!!
Måndagen åkte vi till gammelfaster GunBritt för fika å lunch, det blev ett dopp i havet på Olofsbo oxå. När vi kom tillbaka till stugan var det bara att packa ihop å dra vidare hemåt. Molly var kinkig mot slutet av resan å väl hemma så var hon grymt klängig och kunde inte ens sättas på golvet i nga sekunder för då började hon gallskrika å sen skulle hon bara komma åt tuttarna hela tiden... en sen reaktion på att vi varit borta?!
Tisdag, skönt att vakna i sin egen säng:) Idag var det målning å trädgård på agendan.. Ja utöver det vanliga mat, toabesök å lek;) Molly var grinig på morgonen så det blev en promenad runt kyrkan... hon fick bäras fram till andra kvarnen med sen somnade hon som en stock i vagnen å sov länge. Under em kom en skön åskskur, det har varit grymt kvavt å varmt under dagen... Vi passade på att gå å lägga oss alla tre då vi ligger back i sömn. Jag och Molly sov tre timmar medan A sov 2, sen var det svårt att söva fröken igen inför natten. Vi gick en promenad men ingen sovande bebis, A gick en sväng med bärselen å då somnade hon en stock så fort han gått runt kvarteret. Så nu skriver jag ikapp lite så därför blir det ett lååååååångt inlägg;) Ni får ha överseende med detta då detta är en form av "dagbok" för mig oxå!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar