måndag 1 november 2010

Känslor

Mimmi lessen... mimmi glad... mimmi ädd... mimmi uh uh(gråter) Ja nu håller vi på att bearbeta massor med känslor i olika sammanhang.
Det är roligt och se henne utvecklas samtidigt som det är skrämmande. Att veta vilken värld vi lever i och vad människor kan utsätta varandra för och veta att hon kommer få möta glädje och även sorg. Jag hoppas finnas där och vara det stöd, det beskydd hon behöver.

Vi har fortsatt med att läsa GodNattSaga och sedan lämna henne ensam att somna och det går fortsatt över förväntan, även om det hugger till i mamma hjärtat ibland. För även jag förlorar närheten till min lilla guldklimp. Men det handlar ju om att hon ska bli självständig och då kan jag inte hålla fast för egen vinnig särskilt när det går så bra... Jag själv vinner ju också i längden, då jag kan vara vaken och röja upp i stöket vi har omkring oss.(Min stora älskling är bäst på att stuva undan allt i garderober;))

-Molly ädd
-Molly behöver inte vara rädd när hon ligger i sin säng och ska sova... mamma finns utanför. Ja det kommer alltid att finnas ngn omkring dig... morfar, mormor, farmor eller farfar om inte mamma eller pappa är hemma.
-bok
-Ja det är klart att de också skulle läsa en GodNattSaga till dig
-Nicke
-Ja det går säkert bra med Nicke
-Mamma gå
-GodNatt puss..sov gott, mamma finns här utanför.

I all denna känsloutvecklig så håller Molly också vänjas av med middagsvilan... och hon vill mer än gärna slippa sova på eftermiddagen. Att hoppa över vilan innebär samtidigt också att hon är så grymt trött innan de är läggdags och behöver stimuleras med lekar som är lagom stissiga. Idag har vi haft en lång dag med Kusinen M, vi har tillsammans varit på djurparken en halv dag. Vi har gått, tittat, ätit och gått och ingen av de två små har varit gnälliga, starkt jobbat av en 2,5 åring och 5,5 åring. Jag och A var trötta! Vi avslutade dagen med Mellis, fruktsallad med vaniljgrädde innan vi körde upp M och fick lite kaffe hos syrran. Sen bröt Molly ihop men situationen löstes med lite läsning innan hon var uppe på benen igen utan sömn och lagade kvällsmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar