fredag 24 juli 2009

23-24 juli

23 juli

Vaknade samtidigt som mamma idag, dvs 05.40 (väcktes)och insåg att vår dotter låg i sin säng!!! Trots att det var löjligt tidigt så var det skönt att se att hon sovit förbi sitt obligatoriska 4 vaknande. Jag tänkte att det borde väl inte vara så svårt att söva henne igen efter frukost och tillbringade en och en halv timme med att gå med en dotter i bärsele som var jättetrött och somnade flera gånger. Vaknade dock så fort hon lades ner... Sedan gav jag upp, och lät henne vara uppe och leka istället. Framemot halv nio vågade jag sms: Linneas föräldrar för att se om de ville med ut och gå, då var de precis nyuppstigna *suck*. Det regnade från att vi lämnade deras hem tills vi kom hem, men Trots detta sov Molly en stund och var nöjd hela vägen runt. Väl hemkomna tänkte jag och Molly testa något nytt. När jag lagade mat (lax med ris och feta-ost)så gjorde jag en halv portion extra åt Molly. Vi var lite sena med maten så Molly var rejält hungrig. Mosade hennes mat och såg hur hon helt förundrad...SPOTTADE UT ALLTIHOPA!!! OCH VÄGRADE EN ENDA SKED TILL!!! Så väl gick det experimentet ;-)

Eftermiddagen tillbringades med Molly. Det är skönt att hon numera kan roa sig själv, åtminstone kortare stunder... Idag lekte hon i sitt rum ungefär en halvtimme... Lyckades även få Molly att somna en halvtimme-timme på eftermiddagen, utan något skrik eller strul, det kändes gott...

När mamma kom hemcyklandes från jobbet så passade hon och Molly på att ta en dusch medans jag monterade tillbaka bilbarnsstolen (den hade blivit tvättad under gårdagen eftersom det nu hade skett ett antal åksjukerelaterade olyckor i den, och under gårdagen så läckte även blöjan, så nu var det verkligen dags). När jag kom in igen höll Laura på å natta Molly, så jag smet också ner och tog en dusch, och när jag kom upp igen sov de båda två i vår säng... förvånad??? Inte ett dugg!!!
Resten av kvällen spenderade framför dumburken...

24 Juli

Idag sov Molly till 7.45, gissa om det var skönt. Laura hade nog inte fått en lika skön natt med en amningssjuk dotter jämte sig som vägrar släppa taget när väl tillfälle ges... Efter morgonpromenaden var det dags för en lite tidigarelagd lunch, som vår kära dotter vägrade blankt, trots att det var kyckling med grönsaker, något hon brukar gilla. Hon spottade därefter ut allt jag försökte med, och suktade bara efter min middag (samma hon inte ens ville smaka på igår), så till slut fick hon smaka. Åt några tuggor innan hon spottade ut nästa mumsbit. Ville trots detta ha med av min mat, det fick hon, och det spottade hon ut. Gav upp detta försök och åkte in till stan för att kolla på cykelhängare till bilen. Molly somnade i bilen och passade på att sova en hel timme (lyckades på så sätt senarelägga sin lunch avsevärt).
Skulle köpaett cykelställ för bilar utan dragkrok, så att farfar kan köra Lauras cykel till jobbet utan att behöva lasta den i bilen. Det sket sig totalt, och med min tur så visade det sig att leverans skulle inkomma med detta idag på morgonen, men den bilan hade inte dykt upp än (läs lunchtid), och de visste tyvärr inte när den behagade dyka upp. Blev dock en till vår bil, då vi har dragkrok. Molly fick sin lunch på ett Café på Knallerian, och åt då med god aptit (trots att det var samma rätt som serverats tidigare under dagen). Pappa fick sig en latte. Klassas man som Latte-pappa nu??? (för er som fattar, googla : Latte-mamma).
Molly fick även gå med sin vagn (som är störtkul) över halva parkeringen vid Rusta, samt ett helt varv inne på Rusta (till många shoppares stora förtjusning).

Vi passade även på att fixa lite uppmuntringsgåvor till mamma som är så duktig och cyklar från jobbet, och även har tagit upp joggingen igen; hon fick en cykelväska till styret som var tämligen vattentät samt en pulsklocka.


När mamma kommit hemcyklande passade jag på att ge mig ut en tur jag också. Det kändes att det var ALLDELES för länge sedan jag cyklade över huvud taget, men så här i efterhand måste jag lite stolt sträcka på mig; 2,5 mil på 1 timma och 15 minuter (medelhastighet på 20 km/h).

När jag kom hem beordrades jag till snabb dusch; Nu hade mamma blivit biten för sista gången den här kvällen, nu fick pappa allt natta den lilla ängeln. Sagt och gjort, ut med en gör-pigg dotter i bärsele på en liten promenad. Kändes direkt att detta kommer INTE att gå. Efter halva den långa nattningsrundan fick jag pigga små leenden från busfröt, ögonen glittrade av förtjusning över att få vara ute med pappa en sväng. Döm om min förvåning när hon stenslocknade 3 minuter senare, och sover än sisådär en och en halv timma senare. Medans vi gick utt visade mamma sin arbetssamma sida och går nu ock klipper gräset klockan 21 en fredagskväll (enda sättet vi stör grannarna på numera ;-).
Har själv röjt lite i köket, men nån måtta får det vara på det hela...

Är ganska sliten nu, efter min första "arbetsvecka" med Molly (läses med stor ironi). På det hela taget kan man väl sammanfatta denna vecka så här; Man har absolut ingen som helst möjlighet att få gjort något vettigt hemma med en ettåring i huset, bara att tvätta och hänga tvätt är ett helt företag. Får väl se om man får gjort nån nytta nu i helgen när L är ledig, men hon behöver väl också få sitt, hon har ju faktiskt gått tillbaka å arbetar heltid numera, får man inte glömma!!!

1 kommentar:

  1. Så duktiga ni är som tränar!! :-) Önskar jag själv hade sån motivation. :-) hihi nää inte får man mycket gjort hemma med en tokvild tvååring och en mammasjuk tvåmånaders heller. hehe tur man inte är pedant!! ;-) kram på er!

    SvaraRadera